انتخابات در واقع پذیرفتن مسئولیت هاست. ما نمی توانیم سرنوشت خود، مملكت، انقلاب و دینمان را به دست هركس بسپاریم. در یك معامله ساده آیا شما حاضر هستید هركسی را وكیل خودتان بكنید حتما می گوید وكیل باید امن و امان باشد تا از طرف من برود معامله انجام دهد شما وقتی برای یك كار معمولی ساده فردی اصلح را انتخاب می كنید برای دین ، كشور و سرنوشت خود و مردمش چطور می توانید به هر كسی رای بدهد باید ببیند چه كسی صلاحیت بیشتری در حفظ این امانت الهیه دارد ادامه ...
آخرین استفتائات از حضرت آیت الله مكارم شیرازی پیرامون انتخابات
یكی از مراجع عظام تقلید در پاسخ به سئوالات انتخاباتی نظر خود و استفتا را بیان كرد.
به گزارش خبرگزاری برنا از قم، بخشی از استفتائات آیت الله مكارم شیرازی و پاسخ معظم له به این شرح است
: 1- از آنجا كه انتخابات ارتباط مستقیم با سرنوشت ما دارد آیا شركت در انتخابات واجب است؟
حضرت آیت الله مكارم شیرازی:
شركت در انتخابات لازم است به همان دلیل كه به سرنوشت ما، كشور ما، دین ما و سرنوشت انقلاب ما همه اینها ارتباط دارد اگر خدای نكرده مجلس دست نا اهلان بیافته مسئولیت آن متوجه همه كسانی است كه می توانستند در انتخابات شركت كنند و افراد اهل را به مجلس بفرستند و شركت نكردند و نااهلان به مجلس رفتند، اینها مسئولیت آفرین است همه باید شركت كنند.
2- در انتخابات به چه كسانی باید رای داد؟ آیا به هر كسی می توانیم رای بدهیم؟ به چه مسائلی باید توجه داشته باشیم؟
حضرت آیت الله مكارم شیرازی:
انتخابات در واقع پذیرفتن مسئولیت هاست. ما نمی توانیم سرنوشت خود، مملكت، انقلاب و دینمان را به دست هركس بسپاریم. در یك معامله ساده آیا شما حاضر هستید هركسی را وكیل خودتان بكنید حتما می گوید وكیل باید امن و امان باشد تا از طرف من برود معامله انجام دهد شما وقتی برای یك كار معمولی ساده فردی اصلح را انتخاب می كنید برای دین ، كشور و سرنوشت خود و مردمش چطور می توانید به هر كسی رای بدهد باید ببیند چه كسی صلاحیت بیشتری در حفظ این امانت الهیه دارد.
3- صحبت كردن درباره نامزدهای انتخابات تهمت و غیبت محسوب نمی شود؟
حضرت آیت الله مكارم شیرازی:
صحبت كردن درباره نامزدهای به دو صورت است یا فرد را معرفی و سوابقش او مطرح می شود كه مانعی ندارد اما اگر نه مطالبی خلاف واقع گفته شود و یا مطالبی كه ارتباطی ندارد مثلا اسرار منزلش گفته شود درست نیست.
عین همین چیزی كه ما در باب روایات اهل بیت و علم رجال داریم در علم رجال می گوید كه فلان كس ثقه است فلان كس ضعیف است فلان كس صادق است فلان كس كاذب است چون سرنوشت ما در روایات به دست اینهاست باید معرفی بشوند. انتخابات سرنوشت ساز است اگر معرفی در حدود شناخت آنها باشد دروغ هم در آنها نباشد و تهمت هم نباشد در حد شناخت اشكالی ندارد.
3- نامزدی كه برای اخذ رای، شام می دهد یا خرج های آنچنانی می كند از مصادیق اسراف هست یا خیر؟
حضرت آیت الله مكارم شیرازی:
این كار ممكن است اسراف نباشد؛ و غذای كه مردم بخورند ولی اصل كار خلاف شرع است به علت اینكه با تزویر و تقلب می خواهد آرا كسب كند مردم باید این كار را بررسی كنند كسی كه می آید این پول ها را صرف می كند آیا می خواهد برود خدمت بكند یا اینكه كیسه دوخته . آنهای كه این مخارج را می كند افرادی صلاحیت دار نیستند و استفاده از اینها هم شرعا جایز نیست.
4- استفاده از بیت المال برای تبلیغات نامزدی انتخابات چه حكمی دارد؟
حضرت آیت الله مكارم شیرازی:
واضح است كه جایز نیست ، بیت المال متعلق به همه مردم است یك شخصی نمی تواند به نفع خودش از بیت المال استفاده كند و منافع خصوصی خودش را در نظر بگیرد مسلماً جایز نیست وخلاف شرع و قانون است.
5- كشیدن کاریکاتور نامزدهای رقیب یا تمسخر آنها از نظر شرعی اشكال دارد ؟
حضرت آیت الله مكارم شیرازی:
هر گونه اهانت به كاندیدهای رقیب شرعا حرام است خواه از طریق کاریکاتور باشد یا نام بدی به كار برده شود یا عیب دروغینی گفتن یا انتشار شب نامه برضدشان این اعمال خلاف شرع است، شرع مقدس اهانت به مسلمان را منع كرده است
6- بعضی از نامزدها در تبلیغات انتخاباتی خود وعده هایی می دهند كه فراتر از اختیارشان هست، آیا این وعده های مصداق دورغ نیست؟
حضرت آیت الله مكارم شیرازی:
این وعده ها هم مصداق دروغ است و هم مصداق تدلیس است یعنی یك نوع تقلب است كه برای بدست آوردن آرا دروغ می گوید و تدلیس می كند به این دلیل كه چهره واقعی كارش را بر خلاف نشان می دهد حتی می شود اسم ریاكاری را بر این افراد گذاشت
نامزدهای انتخابات باید مراقبت كنند كه چیزی نگویند كه قابل عمل نباشد خدا نكند كسی چنین كاری انجام دهد كه مسئولیت الهیه سنگینی دارد
7- اگر نامزد انتخاباتی واقعا اصلح باشد، آیا می شود برای اینكه رای بیشتری بیاورد برای او رای خرید و یا سر صندوق اگر شخصی بی سوادی نام كس دیگری را گفت ما نام آن نامزد را بنویسیم؟
حضرت آیت الله مكارم شیرازی:
یعنی از ابزار نا مشروع برای رسیدن به هدف مشروعی استفاده بكنیم این درست نیست این مانند این است كه مال حرامی صرف ساخت مسجد كنیم. اسلام می گوید هم هدف باید مشروع باشد وهم وسیله مسجد بسیار خوب اما مالی كه برای ساختن مسجد است آن هم باید حلال باشد انتخاب اصلح بسیار خوب است ابزاری كه برای انتخاب او انتخاب می كنی آن هم باید مشروع باشد از وسیله نامشروع استفاده نكنید مخصوصا زمانی كه شخصی اختیارش را به دست كسی می دهد كه سر صندوق است بگوید اسم فلان شخص را بنویس و نام شخص دیگری بنویسند اینها خیانت است ابزار خیانت وسیله انتخاب اصلح به هیچ وجه این كارها در اسلام جایز نیست.