اما در پاسخ به بخش پایانی پرسش که می‌پرسد: «آیا جمع کردن صغیر و غیر صغیر برای زنا، قوادی است؟»، باید گفت که قانون ساکت است. قانونگذار رساندن دو و یا چند نابالغ را به هم، قوادی ندانسته است و تعزیر از 31 ضربه شلاق تا 74 ضربه را برای مجازات آنان بیان کرده است و می‌گوید: «کسی که دو یا چند نابالغ را برای زنا یا لواط به هم برساند مستوجب حد نیست لکن به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و حبس تعزیری درجه شش محکوم می شود» ادامه ...

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

عنوان؛ قیادت و احکام آن

«اگر «الف»، «ب» را فریب داده و او را به منزلی بکشاند، و «ج»، با او به عنف زنا کند، آیا عمل «الف»، مصداق قوادی است؟، یا این‌که در قوادی رضایت طرفین شرط است؟. در این فرض عمل شخص، معاونت در زنای به عنف محسوب می‌شود یا خیر؟. در این فرض تعدد معنوی جاری است یا خیر؟. آیا جمع کردن صغیر و غیر صغیر برای زنا حد قوادی است؟».

پاسخ

سؤال حاضر در سه بخش قابل پاسخ‌گویی است؛

اول: آیا قوادی با فریب و زنای به عنف، محقق می­شود؟

دوم: آیا قوادی توأم با فریب، معاونت در جرم زنای به عنف، محسوب می‌شود؟ و مشمول تعدد معنوی می‌باشد؟

سوم: آیا جمع کردن صغیر و غیر صغیر برای زنا و یا لواط، قوادی است و حد دارد؟

برای بررسی سؤالات فوق، باید دو موضوع اصلی را مورد بررسی قرار داد:

1- قوادی چیست؟

2- آیا مصداق مطرح شده در سؤال مذکور، قوادی است؟ و یا معاونت در جرم محسوب می‌شود؟ و یا هر دو.

«قواد» بر وزن فعال از مادة قود و قیادت است، در تعریف لغوی آن نوشته اند: « القَوْدُ نقيض السوق، يَقُودُ الدابة من أمامها (و يسوقها من خلفها)، و القِيَادُ: الحبل الذي تَقُودُ به دابة أو شيئا.[2]»، و ایضاً فرموده‌اند: «أنّ القيادة هي الجمع بين الرجال و النساء، أو بين الرجال و الرجال أو الغلمان للفجور؛ به درستی‌که قوادی رساندن مردان به زنان، یا مردان به مردان و یا مردان به پسران نوجوان برای (انجام گناه و غرق شدن در ورطه تباهی) زنا، یا لواط»[4]. در ادبیات عامیانه‌ی فارسی، قوادی را، با تعابیر دیگر نیز به کار برده‌اند[6] . که مستند نظر بعضی از فقها راجع به مساحقه نیز موجود است[8].

با توجه به مضمون سؤال مورد بحث، که «الف»، «ب» را با فریب به «ج» رسانیده است، و «ج»  به عنف با وی زنا کرده است، آیا قوادی محقق شده است؟ در پاسخ باید گفت که قانون‌گذار تصریح نکرده است که آیا منظور از رساندن دو یا چند نفر به یکدیگر برای عمل حرام زنا و یا لواط، رضایت زنا دهنده و یا لواط دهنده هم شرط می‌باشد یا خیر؟، فقها نیز هر نوع رساندن دو نفر و یا چند نفر را به هم، جهت عمل حرام زنا و یا لواط، قوادی دانسته‌اند. در نتیجه، عمل الف، قوادی است، و دلیل آن روشن است زیرا نه امام صادق علیه‌السلام، و نه فقیهان، و نه قانونگذار، هیچ‌کدام، از رضایت و یا عدم رضایت فرد و یا افرادی در تحقق زنا و یا لواط، سخنی به میان نیاورده‌اند. اگر چه ممکن است در عرف بگویند قواد، یعنی فردی که گناهکاران را، کنار هم جمع می‌کند تا با یکدیگر عمل زنا، یا لواط، یا مساحقه، انجام بدهند، یعنی قواد واسطه می‌شود برای دو نفر و یا چند نفری که خواهان انجام عمل حرام لواط و یا زنا هستند، ولی یکدیگر را پیدا نمی‌کنند، آن‌ها را به هم می‌رساند.

پیرامون سؤال مورد نظر، دو حالت متصور است که عبارتند:

1 – چنانچه «الف»، از همان اول به عمد و هماهنگی قبلی با «ج»، «ب» را برای عمل حرام زنا در اختیار «ج» گذاشته است تا به عنف مورد تجاوز قرار بگیرد، مشمول حکم معاونت در جرم زنای به عنف هم می‌شود که حکم خاص خود را دارد و در جای خود مطرح می‌شود.

2 –  اگر «ب»  به هر دلیلی فریب «الف»، را خورده و با رضایت خود به خانه‌ی مورد اشاره داخل شده است، و  «ج»  به عنف، او را مورد تجاوز قرار داده است، این موضوع مانع قوادی «الف»، نیست. علت آن هم این است که حدیث امام صادق علیه‌السلام راجع به قوادی، اطلاق دارد. امام علیه‌السلام فرموده است: «جمع کردن بین مذکر و مؤنث از راه حرام، قوادی است و حد آن 75 ضربه شلاق است[10].

برخی از فقها هم، صرف وصل کردن دو و یا چند نفر گناهکار را به یکدیگر، قوادی دانسته و به آن حکم کرده‌اند[12]. عده‌ای از فقها نیز پیرامون همین سؤالِ در حال بررسی، فرموده‌اند در قوادی رضایت طرفین شرط نیست. ابتدا فتاوای مراجع را در این باره ذکر کردهآیا عمل فرد «الف» مصداق قوادی است؟ آیا در قوادی رضایت و اطلاع طرفین شرط است؟ و معاونت در تجاوز به عنف چگونه محقق می‌شود و مجازات آن چیست؟

2-     آیا در معاونت در جرم تجاوز به عنف، تعدد معنوی (قوادی و معاونت در زنای به عنف) وجود دارد؟

3-     آیا رساندن صغیر (نابالغ)، به غیر صغیر (مکلف)، قوادی محسوب می‌شود؟

 پاسخ

حضرت آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی

باسمه‌تعالی

1-     چنانچه به قصد انجام عمل «زنا» بوده، و یا این‌که می‌دانسته، که منجر به زنا می‌شود، قوادی محسوب می‌شود. در قوادی رضایت و اطلاع دو طرف شرط نیست.

2-     در صورتی‌که واسطه بداند، که تجاوز به عنف صورت می‌گیرد و فردی را فریب داده، که به چنین مکانی ببرد و تجاوز به عنف صورت بگیرد، علاوه بر حد قوادی، استحقاق تعزیر نیز وجود دارد.

3-     قوادی محسوب می‌شود.

31/04/1393

حضرت آیت‌الله العظمی سبحانی

باسمه‌تعالی

1-     آن‌که نوشته‌اید الف فرد ب را فریب داده معنایش این است که الف با آگاهی او را به خانه‌ی ج برده که شخص ج با او به عنف مرتکب زنا شود این مصداق قوادی است.

2-     معاونت اقسامی دارد مثلاً دست‌های او بگیرد تا از خودش دفاع نکند.

3-     میزان ذکر و انثی است و فرقی بین بالغ و نا بالغ نیست.

والله العالم، 7 رمضان 1435 ه ق، 14/04/ 1393

برای توضیح بیشتر موضوع و تبیین قوادی بودن مفروض سؤال، استفتائاتی هم قبلاً در رابطه با پرسش‌هایی مشابه، از فقهای معاصر شده است که فتاوای بعضی از آنان را تقدیم می‌دارد.:

سؤال

زني که دختري را فريب مي‌دهد و در اختيار مردها مي‌گذارد و آن‌ها با آن دختر زناي به عنف و اکراه انجام مي دهند حکم اين زن فريب دهنده چيست؟[15].

جواب

آیت‌الله العظمی محمد تقی بهجت ره:

«ظاهراً قوّادى محقق شده و اگر آن‌ها را براى عمل خلاف، مانند تقبيل و غيره جمع كند نه براى زنا، ولى نوعاً نتيجه‌ى كار منتهى به زنا مى‌شود. تحقّق قيادت داير مدار وقوع زنا است».

با توجه به آنچه که مورد توجه قرار گرفت، عمل «الف»، به قطع و یقین قوادی محسوب می‌شود و البته چنانچه با قصد و غرض چنین عمل شنیعی را انجام داده باشد، معاون جرم زانی زنای به عنف هم خواهد بود، زیرا معاون جرم کسی است که شخصا در ارتکاب عنصر مادی قابل استناد با مباشر یا شرکای جرم دخالت داشته باشد، و یا از طریق تحریک، ترغیب، تهدید، تطمیع، دسیسه و فریب و نیرنگ، ایجاد تسهیلات در وقوع جرم، تهیه وسایل و یا ارائه طریق، در ارتکاب رفتار مجرمانه همکاری و دخالت داشته است. معاونت در جرم را قانون‌گذار به خوبی تبیین، و جرم‌انگاری کرده است[17].

اما در پاسخ به بخش پایانی پرسش که می‌پرسد: «آیا جمع کردن صغیر و غیر صغیر برای زنا، قوادی است؟»، باید گفت که قانون ساکت است. قانونگذار رساندن دو و یا چند نابالغ را به هم، قوادی ندانسته است و تعزیر از 31 ضربه شلاق تا 74 ضربه را برای مجازات آنان بیان کرده است و می‌گوید: «کسی که دو یا چند نابالغ را برای زنا یا لواط به هم برساند مستوجب حد نیست لکن به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و حبس تعزیری درجه شش محکوم می شود»[19]».، یعنی جمع کردن بین صغیر و غیر صغیر هم قوادی است و حد دارد، کما این‌که در استفتاء اخیر فقهای دیگر هم حکم این موضوع را، اجرای حد قوادی صادر کرده‌اند

نتیجه

آنچه از بررسی کتب فقهی، حقوقی و فتاوای فقهای معاصر برای این قلم به دست آمد بدین قرار است:

1-     اگر «الف» با «ج» همدست بوده‌اند و «ب» در دام آن دو گرفتار آمده است، عمل «الف»، علاوه بر قوادی، معاونت در تحقق جرم زنای به عنف نیز هست و برابر ماده 127 ق.م.ا، مجازات می‌شود. مجازات معاونت در وقوع جرم، تعزیری است که میزان و کیفیت آن بستگی به تشخیص قاضی پرونده دارد.

2-     چنانچه «الف» «ب» را فریب داده و بدون قرار قبلی در اختیار «ج» قرار داده، قواد به حساب می‌آید و مجازات او 3/4 حد زنا یعنی 75 ضربه شلاق است.

3-     عمل «الف» تعدد معنوی به حساب می‌آید چون‌که مجرم یک جرم را با دو عنوان مرتکب شده است.

4-     جمع کردن بین صغیر و غیر صغیر برای زنا و یا لواط و یا مساحقه، قوادی می‌باشد و حد دارد.

والسلام علیکم و رحمت‌الله

===============

در این قسمت یک نکته‌ای را خارج از بحث متعرض می‌شود، و آن این است که ممکن است کسی در این خصوص بحث دیگری را مطرح کند که جای تحقیق هم دارد و بگوید اگر «الف»، با ج قرار قبلی گذاشته باشد که با فریب و حیله، یا هر طریق دیگر، ب را به او برساند تا مورد تجاوز قرار بدهد، در حقیقت الف، ب را با حیله و دسیسه ربوده است، پس می‌توان عنوان آدم‌ربا

[2] . كلينى، الكافي، دار الحديث للطباعة و النشر، قم - ايران، اول، 1429 ه‍ ق، ج‌14، ص: 247؛

[4] . ماده‌ی 242 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392،«قوادي عبارت از به هم رساندن دو يا چند نفر براي زنا يا لواط است» تبصره 1- حد قوادي منوط به تحقق زنا يا لواط است در غيراين صورت عامل، مستوجب تعزير مقرر در ماده(244) اين قانون است.

تبصره 2- در قوادي، تکرار عمل شرط تحقق جرم نيست».

[6] . ابو الحسن‌، شعرانى، : تبصرة المتعلمين في أحكام الدين ، منشورات إسلامية، تهران - ايران، پنجم، 1419 ه‍ ق. «سحق يا مساحقه شهوت رانى زنان است با يكديگر و فاعل اين كار غالبا زنى است مردانه و از هم جنس خود نمى‌شكيبد و هر گاه چهار شاهد عادل شهادت دادند كه طبق بر طبق نهاده ديديم صد تازيانه بهر يك بايد زد و كنيز و آزاد در اين حكم برابرند و اگر سه بار حد تكرار شد عقوبت بار چهارم كشتن است. حد سحق و لواط ساقط مى‌شود اگر پيش از ثبوت توبه كنند اما پس از ثبوت توبه كنند حد ساقط نمى‌شود دو زن برهنه در يك بستر بخوابند و بيگانه باشند تعزيرشان بايد كرد پس از دو بار تعزير بار سيم حد بايد زد حد سحق از حد لواط و زنا خفيف‌تر است»‌.

[8] . محمّد بن على بن بابويه(صدوق)، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، دار الشريف الرضي للنشر قم، ص: 286.

[10] . - ... ادامه ماده‌ی 242 ق.م.ا،: «تبصره 1- حد قوادي منوط به تحقق زنا يا لواط است در غيراين صورت عامل، مستوجب تعزير مقرر در ماده(244) اين قانون است.- تبصره 2- در قوادي، تکرار عمل شرط تحقق جرم نيست».

[12] . مجمع المسايل، دار القرآن الكريم، قم، چاپ چهارم، 1372، ج 3،ص 194،سؤال 17. سؤال؛ زني که دختري را فريب مي دهد و در اختيار مردها مي گذارد و آن ها با آن دختر زناي به عنف و اکراه انجام مي دهند حکم اين زن فريب دهنده چيست؟

آيت الله العظمي سيد محمد رضا گلپايگاني (ره)

بر زن مذکور حکم قيادت جاري است و اما حکم مردهائي که با آن دختر زناي به اکراه کرده اند، قتل.

[14] . پیشین

[16] . ماده 126- اشخاص زير معاون جرم محسوب ميشوند:

الف- هركس، ديگري را ترغيب، تهديد، تطميع، يا تحريك به ارتكاب جرم كند يا با دسيسه يا فريب يا سوءاستفاده از قدرت، موجب وقوع جرم گردد.

ب- هركس وسايل ارتكاب جرم را بسازد يا تهيه كند يا طريق ارتكاب جرم را به مرتكب ارائه دهد.

پ- هركس وقوع جرم را تسهيل كند.

تبصره- براي تحقق معاونت در جرم، وحدت قصد و تقدم يا اقتران زماني بين رفتار معاون و مرتكب جرم شرط است. چنانچه فاعل اصلي جرم، جرمي شديدتر از آنچه مقصود معاون بوده است مرتكب شود، معاون به مجازات معاونت در جرم خفيفتر محكوم ميشود.

[18] . ماده 244 ق.م.ا.

[20] . ماده 621 قانون تعزیرات اسلامی؛ «هركس به قصد مطالبه وجه يا مال يا به قصد انتقام يا به هر منظور ديگر به عنف يا تهديد يا حیله يا به هر نحو ديگر شخصا" يا توسط ديگري شخصي را بربايد يا مخفي كند به حبس از پنج تا پانزده سال محكوم خواهد شد ... ».

نوشتن دیدگاه
تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید

روز عید فطر كدورت‌ها را دور بریزید

روز عید فطر كدورت‌ها را دور بریزید زادسرجیرفتی: مردم مسلمان با حضور یك‌پارچه در عید فطر تمام كدورت‌ها را دور ریخته و پس از یك ماه عبادت ، دل‌هایشان آماده یك زندگی مملو از معنویت و شادابی می‌شود ادامه . . . گروه استانها / حوزه همدان...

در پاسخ به نامه‌ی پویش مردمی آوای هلیل

در پاسخ به نامه‌ی پویش مردمی آوای هلیل تمدن های تاریخی و مانا، در کنار آب ها و رودخانه‌ها، توسط کسانی که محل استقرار خود را، موطن همیشگی برگزیده اند، ساخته، پرداخته، و عالم گیر شده‌اند. بنابراین استعمال کلمه تمدن هلیل، غلط، غیرراست، و جیرفت زدا خواهد بود. احتمالآ در خاطر مبارکتان باشد که سال های سال...

جنایات سبزِ سیا،موساد،ام آی ۶، 1388

جنایات سبزِ سیا،موساد،ام آی ۶، 1388 بنده‌ شك ‌ندارم ‌كه ‌جریان ‌نفاق، ‌كه ‌دست‌ نیاز به سوی ‌ترامپ ‌دراز كرده ‌است، هیچ آخوندی چه خوب و چه بد مثل خاتمی را، هیچ وقت قبول نداشته و ندارد، طراحان طرح آشتی ملی، به‌ چیزی ‌كمتر از سرنگونی نظام جمهوری ‌اسلامی ‌ایران و تسلط مجدد امریکا، رضایت ‌نخواهند...

نوکر دربست ترامپ، الهی خدا بکشد تو را

نوکر دربست ترامپ، الهی خدا بکشد تو را تو در کمین نشسته‌ای تا انتقام ناکامی‌های چهل ساله‌ات را، از تار، تنبور، وافور، کاباره، رقاصه‌ها، قمار، شراب، مستی‌ها شبانه، خوردن و بردن شاهانه، و . و ...، همه و همه را، از امام و مولا و مقتدای مؤمنان و شهیدان و آزادگان، حضرت امام خامنه‌ای مدظله‌العالی، بگیری، که مثل...

بوی خوش عصیان حزب‌الله، علیه اشرافیگری

بوی خوش عصیان حزب‌الله، علیه اشرافیگری قلم و بیان زادسرجیرفتی, [21.07.17 17:35] https://www.instagram.com/p/BWzzK9djf_b/ زادسرجیرفتی: از عید سعید فطر و شعر حماسی دکتر میثم مطیعی، و سخنان امروز نماینده محترم دانشجویان، قبل از خطبه‌های نماز جمعه، بوی خوش انقلاب و عصیان اهل ولاء، علیه اشرافیگری و کداخداپرستی استشمام می‌شود. به گمانم طولی نکشد که شعار "روحانی امریکایی،...

به امید تودهنی زدن به ترامپ بدکاره

به امید تودهنی زدن به ترامپ بدکاره ما که جزو انقلابیان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هستیم، به راه، آمان و اهدافمان، آگاه، مؤمن، مصمم و جدی بودیم، و اکنون نیز، و تا زنده هستیم ان‌شاءالله چنینیم. بنده و مانند نگارنده، یقین و ایمان داشتیم که شکنجه دیدن در راه خدا، ثواب دارد، سرباز امام زمان علیه‌السلام...

امریکا که ایران نیست که رئیس جمهورش

امریکا که ایران نیست که رئیس جمهورش امریکا که مثل کشور ما که نیست که رئیس جمهور بتواند حتی خدای‌ناکرده ساز مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران را هم، کوک کند. یا عناصر مخالف اصل نظام را، مسؤولیت بدهد. یا مقابل حکومت پنهان (رهبری) امریکا بایستد، هرگز، کما...

دغدغه‌هایی از فضای مجازی کشور(2)

دغدغه‌هایی از فضای مجازی کشور(2) اغلاط املایی تا دلتان بخواهد. زیاد خوانده و می‌خوانیم که "خواهش می‌کنم"، را خواهشاً می‌نویسند؟ "ثانیا"، را دوماً، "ثالثاً" را سوماً، ...، "تاسعاً"، را نهماً، و قس علی هذا. حالا هرچه بگویید آقا، در زبان فارسی تنوین نداریم. شما دکتر شدید، فوق لیسانس گرفتید، نماینده مجلس بوده‌اید، باید...

طنز کمدین ها، و عصبی شدن اصلاح‌طلبان

طنز کمدین ها، و عصبی شدن اصلاح‌طلبان در استخر اختصاصی فرح دیبا در کوشک، و در حال شنا و در کمال سلامت جسم و تن، دعوت حق را لبیک گفته است، و اینک کسی نمی‌تواند به سبب مرگ اینچنینی آن مرحوم، بر نظام مردمسالاری دینی، انقلاب اسلامی، امام خامنه‌ای عظیم‌الشأن مدظله‌العالی، انقلابیون ولایتمدار، حزب‌الله راستین، اصول‌گرایان...

بگویند ... آقازاده جاسوس است تعجب ...

بگویند ... آقازاده جاسوس است تعجب ... كسانی در انگلستان موفق شدند دكترا بگیرند كه تز دكتراشان را آنان برایشان معین كرده‌اند و اطلاعات ریز را از اینان گرفته‌اند، مثلاً گفته‌اند شما تز دكترایت را راجع به ایلات و قبایل ایرانی، شما راجع به ساخت و ساز مسكن در ایران، شما راجع به عملكرد سپاه پاسداران از...