«فطرت دل‏»، يعنی اين‌كه ای آدم دوپا كه اشرف مخلوقات هستی، بر روی وجدان خود پا منه و صدای ملكوتی دل خود را در وقت لذت بردن از تماشای باغات غيرقابل توصيف بشنو، و ندای آسمانی وجدان خويش را در لحظه‌ی حظ كردن از استشمام عطر انواع گل‌های معطر گلستان‌های بی‌شمار، لبيك بگو و خودت را فريب نده كه ضرر بزرگ خواهی برد. و فريب ندادن خود يعنی صادق بودن با خود و رجوع به اصلِ اصل خويش و يا خويشتن خويش است كه حقيقتاً جشن گرفتن دارد كه عيد واقعی همين است. ادامه . . .

 
«عاشقان، عيدتان مبارك»واژه‌ی «عید» از ریشه عود گرفته شده است ‏و به معنای بازگشت باشد، و كلمه‌ی «فطر» را از فطرت‏ برگرفته‌اند كه به معنای سرشت است. بنابراین «عید» «فطر»، بازگشت به خويشتن خويش است.(زادسرجيرفتی)

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم

 

قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنزِلْ عَلَيْنَا مَآئِدَةً مِّنَ السَّمَاء تَكُونُ لَنَا عِيداً لِّأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآيَةً مِّنكَ وَارْزُقْنَا وَأَنتَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ (مائده/114): عيسى بن مريم گفت: خداوندا، اى پروردگار ما، براى ما از آسمان مائده‏اى پر از غذا فرو فرست كه براى ما، براى اولين و آخرين ما، عيدى باشد و نشانه و معجزه‏اى از جانب تو و ما را روزى ده، كه تو بهترين روزى دهندگانى. (ترجمه، آيت‌الله مشکینی ره)،

 

اَللّـهُمَّ اَهْلَ الْكِبْرِيآءِ وَالْعَظَمَةِ وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ وَاَهْلَ الْعَفْوِ وَالرَّحْمَةِ وَاَهْلَ التَّقْوى وَالْمَغْفِرَةِ اَسْئَلُكَ بِحَقِّ هذَا الْيَومِ الَّذى جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمينَ عيداً وَلِمُحَمَّد صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ الِهِ ذُخْراً  [وَشَرَفاً] وَمَزِيْداً اَنْ تُصَلِّى عَلى مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد وَاَنْ تُدْخِلَنى فى كُلِّ خَيْر اَدْخَلْتَ فيهِ مُحَمَّداً وَ الَ مُحَمَّد وَاَنْ تُخْرِجَنى مِنْ كُلِّ سُوء اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ الَ مُحَمَّد صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلَيْهِمْ اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ خَيْرَ ما سَئَلَكَ مِنْهُ عِبادُكَ الصّالِحُونَ وَاَعُوذُ بِكَ مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُكَ الْمخلِصون. 

 

پروردگارا، تو را هزاران هزار بار بايد سپاس گفت كه يخ زمستان سرد دل اهل غفلت و نسيان را، از جرگه‌ی صائمين، قائمين و مصلين امت محمد صلی‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم، با حرم حريم رمضان‌المبارك و با آفتاب بهاری وصل اول شوال، آب كردي و بوي مشمئزكننده‌ي گناهان را از روح و روان آنان دور گردانيدي و رائحه معطر و شامه‌نواز بندگيت را از وجودشان كه از بركت ماه نزول قرآن به دست آمده است، در فضای لايتناهی، پراكنده ساختي، و اينك به يمن «عيد سعيد فطر»، ايران، عراق، لبنان، و همه‌جای جهان هستی، معطر است و روح‌افزا.

 

تلؤلؤ خورشيد فروزان و گرمابخشی كه از بركت صيام و قيام رمضان‌المبارك و احياي شب قدر، بر آسمان دل مؤمنين و كهكشان روح مؤمنات، ارزانی فرموده‌ايد، برای گروندگان به قرآن غير قابل وصف، و غير مسلمانان را، توان درك، تصور و رؤيت آن، نيست.

 

بارالها، به درگاه با عظمت و كبريائيت سر تعظيم فرود آورده و پيشانی عبوديت بر خاك زمين سائيده و زبان حمد و شكر گشوده و اينك از تو ای خدا، ای خالق، ای همه‌كاره و ای قدرت مطلق، مسألت داريم تا اول شوال را حقيقتاً براي جمله‌ی بندگانت، عيد به معنی درست كلمه، مقرر فرمائی و به احترام اجتماع بس بزرگ اهل ايمان و اسلام در سراسر جهان و در نماز بی‌نظير عيد فطر كه در تهران بزرگ و علوی،  به امامت حضرت آيه‌الله‌معظم خامنه‌ای كبير مدظله‌العالی، كه نايب شايسته‌ی آخرين حجت‌ معصومت حجت ثانی‌عشر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشريف، می‌باشد، اقامه‌ خواهد شد، جايزه‌ي بي‌نظير و بي‌بديل مغفرت و رحمت خودت را بيش از پيش به آنان عطا فرما، كه ذات اقدس خودت، خودت را  رحمان، رحيم، غفار، كريم، ودود، ستار، رئوف، شكور و . و ...، معرفی فرموده‌ايد.

 

خداوندا، حمداً لك و شكراً لك، كه توفيق بزرگ درك عيد فطري ديگر را كه از لطف ماه نزول قرآن است، رفيقشان گردانيدي، تا برادران ايماني يكديگر را در آغوش بگيرند و خواهران دينی جويای حال هم شده و خبر خوش اعطاي عيديت را كه ان‌شاءالله، پيروزی ايمان بر شرك و توحيد بر كفر است، به هم  رسانيده و اهداي جايزه‌ات را جشن بگيرند و شادي كنند. كه رئيس مذهب جعفری ما، امام صادق عليه‏السلام چنين ترانه‌ی گوش‌نواز و دل‌انگيزی را سرائيده‌ است كه :

 

 «لا صِيامَ بَعْدَ الاَْضْحى ثَلاثَةَ اَيّامٍ وَلا بَعْدَ الْفِطْرِ ثَلاثَةَ اَيّامٍ اِنَّها اَيّامُ اَكْلٍ وَ شُرْبٍ، بعد از عيد سعيد قربان، به مدت سه روز، هيچ روزه‌ای نيست و اينچنين است در رابطه با عيد سعيد «فطر»، برای اين‌كه در اين سه روز بايد خورد و می‌بايست نوشيد. به عبارت ديگر، يعنی جشن بگيريد و شادمانی كنيد و ادخال سرور را برای روزه‌داران و حج كنندگان، فراهم بگردانيد كه راستی راستی، عيد است. بايد حجاج عيد بگيرند كه رمی جمرات را انجام داده‌اند و از نيرنگ دشمن قسم خورده‌ی خود، خلاصی يافته‌اند. و طايفه‌ی ديگر نيز كه از جهاد اكبر و جنگ با نفس در جبهه‌ی علوی رمضان‌المبارك، با پيروزی و سربلندی برگشته‌اند‌ و هر آنچه را كه غير از خدا بر سر راهشان بوده و ديده‌اند، نابود ساخته و پايمال كرده‌اند و خود را برای رفتن به كربلا و جهاد اصغر و جنگ با طاغوت، در محرم‌الحرام حسينی، مهياء می‌سازند، چرا شادمانی نكنند؟. ( حر عاملى، وسايل الشيعه، (آل البيت)، ج10، ص519). ،(ترجمه‌ی حديث، نقل به مضمون).

 

سروران بزرگوار و خوانندگان عزيزی كه اينك بوي خوش طاعات شما، فضا را پر كرده است و رايحه‌ي دل‌انگيز عباداتتان مشام هر انساني كه شامه‌اش به سلامت باشد، نوازش مي‌دهد، اين قلم هم، اين فرصت بس ذي‌قيمت را، مغتنم دانسته و با صدايي رسا و اعتقادي راسخ و نيازي جدي، اعلام مي‌دارد كه قصد آن دارد تا خود را با ذكری از عيد و فطر و رمضان‌المبارك، قابل لطف شما بگرداند تا مشمول دعاي خيرتان واقع گردد، باشد كه به احترام لطف و به پاس دعاي شما بندگان خوب خدا، خداوند كريم، اين روسياه و شرمنده‌ای را كه بی‌توشه و بدون راحله‌، حيران و سرگردان مانده است، مشمول لطف و عنايت خود قرار بدهد.

 

بنابر آنچه‌كه مورد اشارت قرار گرفت، نكاتي چند را به صورت اختصار به استحضار مي‌رساند :

 

1-    «عيد» چيست و «فطر» يعنی چه؟.

 

2-     آيا قرآن كريم راجع به «عيد» چيزی فرموده است؟.

 

3-    ولي‌الله‌الاعظم امير مؤمنان عليه‌آلاف‌التحيه‌والثناء، از عيد چگونه ياد كرده است؟

 

4-    يادی از اعياد هفت‌گانه‌ي ديني و ملي ما، ضروری است.

 

5-    فرمايش دل‌انگيز و گوش‌نواز، ثامن‌الحجج عليه‌السلام، حول محور «عيد فطر»، چيست؟.

 

6-    آداب اختصاصي شب و روز «عيد سعيد فطر» چيستند ؟.

 

1-1، - براي «عيد» معاني مختلفي را ذكر فرموده‌اند كه مشهورترين و بهترين آن‌ها، معنی «بازگشت» است كه از «عود» و «معاد» گرفته‌اند. عرب هرگاه به شادي و سرور خاصي دست مي‌يافت، آن روز را عيد مي‌گرفت، و بدين وسيله، روز بازگشت شادماني را به جمع خويش و خويشان خويش، اعلان می‌كرد.

 

 حضرت استاد مرحومِ مغفور آيت‌الله محمد محمدی اشتهاردی رضوان‌الله تعالی عليه، كه بسياری از محتوای اين نوشتار از قلم و بيان او پديد آمده است، فرموده است : واژه «عید» از ریشه عود گرفته شده است ‏و به معنای بازگشت باشد، و كلمه‌ی «فطر» را از فطرت‏ برگرفته‌اند كه به معنای سرشت است. بنابراین «عید» «فطر»، یعنی بازگشت به خويشتن خويش است آن‌هم به معنی صحيح عيد، يعنی باز آمدن به سوی اصل خود. و اين مهم حقيقتاً كه جشن و شادمانی دارد و خوشا به سعادت كسانی كه اصل خود را پيدا كرده و راهی آن ديار سراسر نور و طهارت گرديده‌اند، مانند شما خواننده‌ی خوب كه ان شاءالله از بندگان مقرب ذات باريتعالی شده‌ايد و بوده‌ايد.

 

و اما، «فطر»، فطر ت، يعني اصلِ اصل خويش. البته بعضي هم، معني خوردن و آشاميدن را براي آن ذكر كرده‌اند.

 

فطرت در بيان و قلم برخی از دانشمندان، دو نوع است :

 

1-، فطرت عقل

 

2-، فطرت دل.

 

«فطرت عقل» یعنی : اين‌كه ای فرزند آدم، لختی انديشه كن، تا بدانی كه خلقت اين آسمان بلند، آن شتر حيرت آور، آن كوه‌های سر به فلك كشيده‌ی عجيب و اين زمين كروی ناشناخته، وآن عجايب درياها و اين هم انسان، كه همگان او را به عنوان، موجود ناشناخته، می‌شناسند، و . و . . ،  كار چه كسی می‌باشد؟، و كدامين قدرت به غير از ذات اقدس اله كه رب‌العالمين است و «علی كل شی قدير»، است و «بيده ناصيه كل شیء» می‌باشد، قادر است تا چنين جهان منظم و هدفمندی را خالق باشد؟. مطمئناً صاحب عقل سالم در برابر عظمت پروردگار سر تعظيم فرود خواهد آورد.

 

 «فطرت دل‏»، يعنی اين‌كه ای آدم دوپا كه اشرف مخلوقات هستی، بر روی وجدان خود پا منه و صدای ملكوتی دل خود را در وقت لذت بردن از تماشای باغات غيرقابل توصيف بشنو، و ندای آسمانی وجدان خويش را در لحظه‌ی حظ كردن از استشمام عطر انواع گل‌های معطر گلستان‌های بی‌شمار، لبيك بگو و خودت را فريب نده كه ضرر بزرگ خواهی برد. و فريب ندادن خود يعنی صادق بودن با خود و رجوع به اصلِ اصل خويش و يا خويشتن خويش است كه حقيقتاً جشن گرفتن دارد كه عيد واقعی همين است.

 

آری، كلمه‌ي مباركه‌ي «عيد» فقط يك بار در قرآن كريم مورد استفاده قرار گرفته است كه در سوره‌ي شريفه‌ي مائده، آيه‌ي كريمه‌ي 114 است، كه اين نوشته با آن «كريمه» آغاز گرديد كه چنين است :

 

«قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنزِلْ عَلَيْنَا مَآئِدَةً مِّنَ السَّمَاء تَكُونُ لَنَا عِيداً لِّأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآيَةً مِّنكَ وَارْزُقْنَا وَأَنتَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ»، در تفسير گران‌سنگ نمونه، در ذيل اين آيه گفته شده است: «عيد در لغت از ماده عود به معنى بازگشت است، و لذا به روزهايى كه مشكلات از قوم و جمعيتى بر طرف مى‏شود و بازگشت‏به پيروزي‌ها و راحتى‏هاى نخستين مى‏كند، عيد گفته مى‏شود.

 

و داستان آن هم مربوط است به حضرت مسيح‌بن‌مريم علي‌نبينا‌و‌آله‌وعليهما‌السلام كه برای برطرف‌كردن هر گونه شك و ترديد خفي و يا جلي از دل و ضمير حواريون، از حق مسألت كرده كه از آسمان مائده‌ای بفرست تا عيد بگيريم و شادمانی كنيم و تقاضايش برآورده شده و مائده‌ي آسماني، به عنوان معجزه‌اي آشكار، در اختيار آن پيامبر خدا و خصيصين راه و آرمانش، قرار گرفت. البته به درخواست حضرت مسيح عليه‌السلام، بنا بر تقاضای حواريون از آن پيامبر خدا، صورت گرفت.

 

و راجع به حدیث نبوی معروف خوانده و شنيده‌ايم كه :

 

 «کل مولود یولد علی‏الفطره، حتی لیکون ابواهما اللذان یهودانه و ینصرانه»، ( علامه طبرسی، تفسیر جمع الجوامع، ذیل آیه 30 روم) يعنی : هر نوزادی بر فطرت اسلام و دین و خالی از شرک (و نفاق) آفريده شده است، و رنگ‏هایی همچون یهودیت و نصرانیت انحرافی است‏که، از طریق پدر و مادر به آن‌ها انتقال می‏یابد.»

 

3-3- مولي‌الكونين و مولي‌الموالي و اول‌الاوصياء صلوات‌ا...عليهم‌اجمعين فرموده‌اند : «انما هو عيد لمن قبل الله صيامه، و شكر قيامه، و كل يوم لا يعصى الله فيه فهو يوم عيد»،

 

 «امروز تنها عيد برای كسانى است كه خداوند روزه‌ی ماه رمضان آنان را كه طبق دستور عمل كرده‌اند، پذيرفته می‌شود، و فرمود : هر روزى كه خداوند مورد نافرمانى قرار نگيرد، عيد راستين است.» (سید رضی، نهج البلاغه، حکمت‏428.)

 
 

4-4- اعياد چهار‌گانه‌ی ديني ما عبارتند از:

 

1، - عيد سعيد «قربان»، كه همان شادمانی حضرات عظيم‌الشأن و جليل‌القدر خليل‌الله و ذبيح‌الله صلوات‌الله‌عليهما، می‌باشد.

 

2، - عيد سعيد «فطر»، كه اولين روز نو از سالی نو (سال قمری در نزد عارفان و اولياء)، است كه پاك شدن ساكنين عالم خاك است در اقيانوس مواج و مطهر رمضان‌المبارك، و بدين سان است كه روزه داران ماه رمضان، طهارت و پاكی خود را جشن می‌گيرند.

 

3، - عيد سعيد «غدير»، هم كه نياز به توضيح ندارد كه روز شادمانی پيامبر خاتم و علويان آن روزگار و شيعيان علی عليه‌السلام در طول تاريخ خصوصاً ايرانيان علوی بوده و هست.

 

4، - عيد سعيد «جمعه»، نيز روشن و مبرهن است كه ضمن روز نظافت و طهارت، روز اجتماع مسلمين و مؤمنين است كه از احوال هم باخبر ب‌شوند و پيرامون مسايل جهان اسلام بحث و تحليل ‌كنند و وظايف خود را جهت واكنش به آن‌ها، تشخيص داده و عمل نمايند.

 

كه پرداختن به چگونگي هر كدام از آن‌ها، متضمن موقعيتي ديگر خواهد بود، كه در اين ظرف نگنجد.

 

  اعياد سه‌گانه‌ی ملي ما هم كه در حقيقت ديني نيز هستند، چون‌كه كيفيت آن‌ها مورد تأييد اسلام عزيز مي‌باشد، از اين قرار هستند:

 

1، - عيد سعيد «نوروز»، كه اگر می‌خواهيد مفصل آن‌ را علاوه برآنچه كه تا كنون خوانده‌ايد، بخوانيد، اينجا را كليك كنيدhttp://tbn0.google.com/images?q=tbn:IrMYWZ0XFlGwrM:http://www.tebyan.net/image/big/1386/07/11246117168218175173114109681114873850104.jpg .

 

2، - عيد سعيد «22 بهمن»، يعنی روز سرنوشت ايران علوی و علويان ايران اسلامی كه خون بر شمشير پيروز شد كه جا دارد كه جشن گرفته شود آن‌هم چه جشن با شكوه و با ابهتی، اما دريغا كه . . . ،. چنانچه مايل هستيد از اين قلم راجع به  22 بهمن، بيشتر بدانيد ، اينجا را كليك كنيد

 

3، - عيد سعيد «3 خرداد»، كه در حقيقت هر مسلمان ايراني و حتي غيرايراني و غيرمسلمان هم مي‌بايست در اين عيد بزرگ شادماني كند و جشن بگيرد و لباس نو بپوشد و معطر شود و به زيارت بزرگترها مشرف گردد. و . و . . .، زيرا دست خدا، آشكارا پيداست و آن بنده‌ی صالح خدا فرمود كه «خرمشهر را خدا آزاد كرد».

 

كيفيت اجمالي آن‌ها را همگان مي‌دانند كه سپردن شرح آن‌ها، به اين اوراق، نشايد.

 

نويسنده در حيرت است كه چرا تا كنون دست‌اندر‌كاران فرهنگ نطام مبارك جمهوری اسلامی ايران، روزهای بيست‌ودوم (22) بهمن ماه و سوم (3) خرداد ماه را، به عنوان عيد واقعی و پر شادی، نهادينه نكرده‌اند. اين دو روز واقعاً، عيد هستند، اگر بدانيم، كه تا كنون اصلاً ندانسته‌ايم. آری اين دو روز تاريخی نماد برگشت صادقانه‌ و عملی ملت مسلمان ايران، به اصلِ اصل خويش است.

 

5-5،  ترانه‌ی پر ترنم و قطعه‌ی ادبی تاريخی امام هشتم كه رضاى آل محمد عليهم‏السلام، است در باره‌ی عيد فطر چنين است :

 

«اِنَّما جُعِلَ يَوْمُ الْفِطْرِ الْعيدَ لِيَكُونَ لِلْمُسْلِمينَ مُجْتَمَعا يَجْتَمِعُونَ فيهِ وَ يُبْرِزُونَ لِلّهِ عَزَّ وَجَلَّ فَيُمَجِّدُونَهُ عَلى ما مَنَّ عَلَيْهِمْ فَيَكُونُ يَوْمَ عيدٍ وَ يَوْمَ اِجْتِماعٍ وَ يَوْمَ فِطْرٍ وَ يَوْمَ زَكاةٍ وَ يَوْمَ رَغْبَةٍ وَ يَوْمَ تَضَرُّعٍ. وَ لأَِنَّهُ اَوَّلُ يَوْمٍ مِنَ السَّنَةِ يَحِلُّ فيهِ الاَْكْلُ وَالشُّرْبُ لاَِنَّ اَوَّلَ شُهُورِ السَّنَةِ عِنْدَ اَهْلِ الْحَقِّ شَهْرُ رَمَضانَ فَأَحَبَّ اللّه‏ُ عَزَّوَجَلَّ اَنْ يَكْونَ لَهُمْ فى ذلِكَ مَجْمَعٌ يَحْمِدُونَهُ فيهِ وَ يُقَدِّسُونَهُ؛( شيخ صدوق، من لا يحضره الفقيه، ج1، ص522).

 

اگر چه معنی اين حديث درربار و پر حكمت رضوی، در سراسر اين نوشتار، قابل فهم و درك است، ولی ترجمه‌ی آن را نيز تقديم می‌دارد :

 

همانا روز فطر، عيد قرار داده شده، تا براى مسلمانان روز اجتماعى باشد كه در آن روز گرد هم آيند و [عشق و محبت خود] به خداوند را ابراز كنند و به خاطر منّتى كه بر آنان نهاده است، او را ستايش كنند، پس روز عيد و روز گردهم‏آيى و روز افطار، روز زكات، روز گرايش به يكديگر و روز تضرّع [به پيشگاه حق تعالى] است، [و نيز روز فطر، روز عيد قرار داده شده] به دليل آنكه روز فطر اولين روز سال است كه خوردن و آشاميدن در آن جايز شمرده شده است، چرا كه نزد اهل حق اولين ماه سال، ماه رمضان است و خداوند دوست دارد در روز عيد فطر، مسلمانان اجتماع كنند و با يكديگر به ستايش و تقديس او بپردازند.»

 

6-6- آداب مخصوص «عيد فطر» هم بدين قرار است كه :

 

1. احياء شب عيد.

 

2. زيارت امام حسين عليه‏السلام.

 

3. غسل شب و روز عيد

 

4. پرداخت زكات فطره

 

5. تكبير خداوند.

 

لطفاً به كتاب مقدس مفاتيح‌الجنان حاج شيخ عباس قمی ره، مراجعه كنييد.

 

والسلام عليكم و علی جميع عبادالله‌الصالحين

 

اقل‌الطلاب ؛ طلبه‌ی بسیجی

 

علی زادسرجيرفتی

تهران، عید فطر 1429 هجری قمری
1388 هجری شمسی
 

اگرچه پيشوايان معصوم ما صلوات‌ا...عليهم‌اجمعين، اعياد اسلامي و ديني اهل اسلام و ايمان را «قربان»، «فطر»، «غديرخم» و «جمعه» تصريح فرموده‌اند و لفظ مبارك «عيد» را براي آنها به كار برده‌اند وليكن «نوروز كه همان جشن باستاني ايرانيان خداپرست است، حقيقتا «روزي نو» و يا «نوروز» است و جشن گرفتن و شادمانی كردن دارد، زيرا:ادامه‌ی مطلب. . .

 

«... و ذكرهم بايام الله ...»

 

1 ـ آن مفسر بزرگ ” ... و قل جاء الحق و زهق الباطل، ان الباطل كان ذهوقا”، در مقام عمل 22 بهمن 57 بود.

 

2 ـ آن فرخنده نهار و مبارك روزي كه «اذا جاء نصرالله و الفتح  و رأيت الناس يدخلون في دين الله افواجا» را مجددا عملي فرمود و يادآور ورود پيروزمندانه‌ي رسول خدا (ص) به مكه‌ي مكرمه گرديد، 22 بهمن 57 بود اا ادامه‌ی مطلب. . .

 

نظر به اين‌كه قصد بر اين است تا ان‌شاءالله در آينده، مقالات ديگری را نيز تقديم حضور شريف شما خوانندگان بزرگوار، بنماييم، چنانچه در انتهای همين صفحه برای بهتر شدن آن‌ها، ما را راهنمايی بفرماييد، موجب امتنان مضاعف خواهد بود.«خاطر نشان می‌كند كه می‌توانيد اسم مباركتان را مرقوم نفرماييد و يا از اسم مستعار، استفاده كنيد». ضمناً مستحضر هستيد كه فرمايشات شما و عرايض ما، به صورت عمومی و علنی خواهد بود. بديهی است كه اين مديريت در انتشار مطالب و يا عكس آن، خود را مجاز می‌داند.

با تشكر و ابراز ارادت؛

زادسرجيرفتی

 

=====

در عید فطر تمام كدورت‌ها را دور ریخته

زادسرجیرفتی: مردم مسلمان با حضور یك‌پارچه در عید فطر تمام كدورت‌ها را دور ریخته و پس از یك ماه عبادت ، دل‌هایشان آماده یك زندگی مملو از معنویت و شادابی می‌شود ادامه . . .

=====

اعلام عيد فطر از اختيارات ولايت فقيه است

همدان- امام جمعه شهرستان اسدآباد گفت: بنا به نظر بسياري از علما اعلام عيد سعيد فطر از اختيارات ولايت فقيه است و همه بايد به آن تمكين كنند. ادامه . . .

=====

روز عيد فطر روز مبارزه با طاغوت است

امام جمعه اسدآباد: روز عيد فطر روز مبارزه با طاغوت و روز ادامه . . .

=====

خطبه‌های نماز عيد سعيد «فطر» 1430 هجری قمری «اسدآباد»

خطبه‌های نماز عيد سعيد «فطر» 1430هجری قمری«اسدآباد» ادامه . . .

=====

امام جمعه اسدآباد:
نماز عيد فطر در مصلاي امام رضا (ع) اسدآباد برگزار مي‌شود

نظر اول ... | بازدید: 5666

ادامه مطلب...

 

دیدگاه‌ها   

#2 mostafa 1393-05-04 22:31

با سلام و عرض ادب
محضر مبارک حضرتعالی
کم کم غروب ماه خدا دیده می شود
صد حیف ازین بساط که برچیده می شود
در این بهار رحمت و غفران و مغفرت
خوشبخت آنکسی ست که بخشیده می شود.
نقل قول کردن

#1 mostafa 1393-05-04 22:31

با سلام و عرض ادب
محضر مبارک حضرتعالی
کم کم غروب ماه خدا دیده می شود
صد حیف ازین بساط که برچیده می شود
در این بهار رحمت و غفران و مغفرت
خوشبخت آنکسی ست که بخشیده می شود.
نقل قول کردن
نوشتن دیدگاه
تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید

روز عید فطر كدورت‌ها را دور بریزید

روز عید فطر كدورت‌ها را دور بریزید زادسرجیرفتی: مردم مسلمان با حضور یك‌پارچه در عید فطر تمام كدورت‌ها را دور ریخته و پس از یك ماه عبادت ، دل‌هایشان آماده یك زندگی مملو از معنویت و شادابی می‌شود ادامه . . . گروه استانها / حوزه همدان...

در پاسخ به نامه‌ی پویش مردمی آوای هلیل

در پاسخ به نامه‌ی پویش مردمی آوای هلیل تمدن های تاریخی و مانا، در کنار آب ها و رودخانه‌ها، توسط کسانی که محل استقرار خود را، موطن همیشگی برگزیده اند، ساخته، پرداخته، و عالم گیر شده‌اند. بنابراین استعمال کلمه تمدن هلیل، غلط، غیرراست، و جیرفت زدا خواهد بود. احتمالآ در خاطر مبارکتان باشد که سال های سال...

جنایات سبزِ سیا،موساد،ام آی ۶، 1388

جنایات سبزِ سیا،موساد،ام آی ۶، 1388 بنده‌ شك ‌ندارم ‌كه ‌جریان ‌نفاق، ‌كه ‌دست‌ نیاز به سوی ‌ترامپ ‌دراز كرده ‌است، هیچ آخوندی چه خوب و چه بد مثل خاتمی را، هیچ وقت قبول نداشته و ندارد، طراحان طرح آشتی ملی، به‌ چیزی ‌كمتر از سرنگونی نظام جمهوری ‌اسلامی ‌ایران و تسلط مجدد امریکا، رضایت ‌نخواهند...

نوکر دربست ترامپ، الهی خدا بکشد تو را

نوکر دربست ترامپ، الهی خدا بکشد تو را تو در کمین نشسته‌ای تا انتقام ناکامی‌های چهل ساله‌ات را، از تار، تنبور، وافور، کاباره، رقاصه‌ها، قمار، شراب، مستی‌ها شبانه، خوردن و بردن شاهانه، و . و ...، همه و همه را، از امام و مولا و مقتدای مؤمنان و شهیدان و آزادگان، حضرت امام خامنه‌ای مدظله‌العالی، بگیری، که مثل...

بوی خوش عصیان حزب‌الله، علیه اشرافیگری

بوی خوش عصیان حزب‌الله، علیه اشرافیگری قلم و بیان زادسرجیرفتی, [21.07.17 17:35] https://www.instagram.com/p/BWzzK9djf_b/ زادسرجیرفتی: از عید سعید فطر و شعر حماسی دکتر میثم مطیعی، و سخنان امروز نماینده محترم دانشجویان، قبل از خطبه‌های نماز جمعه، بوی خوش انقلاب و عصیان اهل ولاء، علیه اشرافیگری و کداخداپرستی استشمام می‌شود. به گمانم طولی نکشد که شعار "روحانی امریکایی،...

به امید تودهنی زدن به ترامپ بدکاره

به امید تودهنی زدن به ترامپ بدکاره ما که جزو انقلابیان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هستیم، به راه، آمان و اهدافمان، آگاه، مؤمن، مصمم و جدی بودیم، و اکنون نیز، و تا زنده هستیم ان‌شاءالله چنینیم. بنده و مانند نگارنده، یقین و ایمان داشتیم که شکنجه دیدن در راه خدا، ثواب دارد، سرباز امام زمان علیه‌السلام...

امریکا که ایران نیست که رئیس جمهورش

امریکا که ایران نیست که رئیس جمهورش امریکا که مثل کشور ما که نیست که رئیس جمهور بتواند حتی خدای‌ناکرده ساز مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران را هم، کوک کند. یا عناصر مخالف اصل نظام را، مسؤولیت بدهد. یا مقابل حکومت پنهان (رهبری) امریکا بایستد، هرگز، کما...

دغدغه‌هایی از فضای مجازی کشور(2)

دغدغه‌هایی از فضای مجازی کشور(2) اغلاط املایی تا دلتان بخواهد. زیاد خوانده و می‌خوانیم که "خواهش می‌کنم"، را خواهشاً می‌نویسند؟ "ثانیا"، را دوماً، "ثالثاً" را سوماً، ...، "تاسعاً"، را نهماً، و قس علی هذا. حالا هرچه بگویید آقا، در زبان فارسی تنوین نداریم. شما دکتر شدید، فوق لیسانس گرفتید، نماینده مجلس بوده‌اید، باید...

طنز کمدین ها، و عصبی شدن اصلاح‌طلبان

طنز کمدین ها، و عصبی شدن اصلاح‌طلبان در استخر اختصاصی فرح دیبا در کوشک، و در حال شنا و در کمال سلامت جسم و تن، دعوت حق را لبیک گفته است، و اینک کسی نمی‌تواند به سبب مرگ اینچنینی آن مرحوم، بر نظام مردمسالاری دینی، انقلاب اسلامی، امام خامنه‌ای عظیم‌الشأن مدظله‌العالی، انقلابیون ولایتمدار، حزب‌الله راستین، اصول‌گرایان...

بگویند ... آقازاده جاسوس است تعجب ...

بگویند ... آقازاده جاسوس است تعجب ... كسانی در انگلستان موفق شدند دكترا بگیرند كه تز دكتراشان را آنان برایشان معین كرده‌اند و اطلاعات ریز را از اینان گرفته‌اند، مثلاً گفته‌اند شما تز دكترایت را راجع به ایلات و قبایل ایرانی، شما راجع به ساخت و ساز مسكن در ایران، شما راجع به عملكرد سپاه پاسداران از...